Dv. juny 5th, 2020

CGT

ALT CAMP CONCA DE BARBERÀ SINDICAT D'ACTIVITATS DIVERSES

Entrevista al Comitè d’empresa de FM Logistics (Ikea Valls)

6 min read

Bon dia/Bona tarda. Avui presentem una entrevista amb la companya Joana Martínez, delegada sindical de CGT Alt Camp-Conca de Barberà a l’empresa FM Logistics Ibérica, operador logístic als centres de distribució d’ Ikea a Valls.

Davant l’estat d’alarma creat davant el perill de col·lapse del sistema sanitari mundial, els treballadors/es estem vivint una situació crítica que ens ofega i denota, una vegada més, la nostra condició de mercaderia o, com ells ho anomenen, capital humà. Sí, per ells som capital.

Comencem amb l’entrevista:

-Quines necessitats vau identificar per organitzar-vos sindicalment a l’empresa? CGT us està oferint una solució per pal·liar-les?

-Joana: Després de 16 anys sota el mandat d’ Ugt vam creure necessari un canvi, a CGT  vam trobat tot el necessari per fer front a la que se´ns venia.

-Què és mèrit de CGT com a organització i què mèrit vostre com a delegats sindicals, davant el camí que heu emprès? Què milloraríeu de CGT i de vosaltres mateixos?

-Joana: El mèrit de CGT és estar sempre que els necessitem via telèfon, e-mail, watsapp. El secretari general (Gerard Güell) sigui a l´hora que sigui sempre ens dona un cop de mà.

Ara mateix no sé què milloraria de CGT ja que fa poquet que hi som, però de nosaltres mateixos puc dir que hem millorat en empatia,  en la millora en la falta de confiança d’un mateix davant una situació de conflicte i, segur que ens queden moltes coses encara per millorar.

-Heu recorregut un camí molt difícil davant el monopoli d’UGT dins a FM Logistics. Com fer front a tal monopoli? Quines han sigut les principals dificultats que us heu trobat per fer-hi front?

-Joana: Han sigut moments molt, molt difícils. Trencar un monopoli de 16 anys és molt difícil,  a dia d´avui seguim lluitant per trencar-lo (riu).

Les principals dificultats han sigut el desprestigi sense cap motiu, només per presentar una alternativa, lluitar contra els rumors i mentides que a dia d´avui segueixen.

-Quines alegries i decepcions heu tingut des de que vau formar la secció sindical de CGT a FM Logístics?

-Joana: L’alegria de que molts companys t´enviïn un missatge dient “gràcies per ser-hi” o que “encara sort que us vau presentar” i algun altre de “quins ous tens tia, segueix així”. Decepció de veure com, no solament no érem benvinguts per Ugt, sinó que amb l’empresa des del minut 0 també han sigut tot obstacles.

-Existeix consciència de classe i combativa entre els treballadors/es de l’empresa o el burocratisme sindical s’ha introduït en les ments dels treballadors/es?

-Joana: Ara sembla que tot comença  a canviar, però fins ara era el típic “es lo que hay”. Ara veuen que es pot lluitar i que el treballador té la força. Però costa moltíssim canviar la mentalitat de 16 anys sense lluita.

-FM Logistics juntament amb Ikea, practiquen polítiques dignes o, una vegada més el màrqueting d’una multinacional ha calat entre la massa emmascarant la realitat que amaga la seva pràctica capitalista.

Joana: Posar ofertes de venta online per fer pujar un 300% les ventes, crec que ho diu tot.

-Feu front a un enemic molt gran, UGT. En la situació actual, UGT ha quedat altre cop desemmascarada com a gestora de la patronal i l’empresa?

-Joana: TOTALMENT DESEMMASCARADA! Hem hagut de fer front a la manipulació d´Ugt a les assembles, amb mentides o coaccions als treballadors.

-Cap on s’ha dirigit la condició dels treballadors dins l’empresa en la situació d’estat d’alarma? Com han venut UGT i FM Logistics aquests canvis?

-Joana:

Les condicions dels treballadors han sigut empitjorades: estrès, EPI’s incorrectes i sense condicions de distanciament.
L’empresa, de la mà d’Ugt et venen que “hem de donar gràcies per tenir un lloc de feina.

-Quines han sigut les pràctiques capitalistes que us van portar a declarar vaga indefinida a partir de l’1 de maig?

-Joana: Ens vam decidir per una vaga indefinida, ja que en ple estat d´alarma el nostre client IKEA volia exprimir als 400 treballadors instaurant torns de treball 24/7 “non stop“ sota l’imposició d´un article 41.

-Quines mesures de seguretat ha pres l’empresa davant l’estat d’alarma pel col·lapse dels serveis sanitaris?

-Joana: A dia d´avui ja comptem amb gel,  mascaretes, guants i ulleres que es donaran en uns dies, però abans de tot això vam haver de fer varies denuncies, ja que no es complia cap mesura.

-Fins a quin punt és culpable la llei de que es produeixin situacions com aquestes en una empresa? I quina part de culpa és de l’empresa?

-Joana: La llei és culpable, però qui realment és el responsable es l´empresa, que es qui a de cuidar dels seus treballadors.

-Com han respost els treballadors/es davant la situació? Ha augmentat el sentiment d’inestabilitat a la feina o, pel contrari l’empresari ha reforçat el seu rol de pare entre els treballadors/es?

-Joana: Al principi hi havia un sentiment de lluita, però ràpid va actuar l´empresa amb ajuda d´Ugt sometent als treballadors sota l´amenaça que l´aplicació d´un 41 era la única manera de garantir els llocs de feina.

-Estem en una època en què es parla molt de drets, però quins són els deures dels treballadors i treballadores davant aquest tipus de situacions, com la que estem vivint?

-Joana: Jo els demano que estiguem units, que només amb la unitat podrem lluitar contra el capitalisme que s´ha instaurat a FM.

-Considereu que declarar vaga us va fer guanyar confiança entre els treballadors/es?

-Joana: Creiem que si, ja que han pogut comprovar que hem lluitat fins al final i que hi ha més opcions davant el famós “es  lo que hay”.

-Què us va fer tirar la vaga enrere? Suposem que els resultats finals de les negociacions van ser positius, trobant-se Ugt i l’empresa davant un enemic en constant lluita (CGT) i, per això no es va fer necessària la vaga. És així o com va anar?

-Joana: Vam decidir tirar enrere la convocatòria de vaga pel resultat de les votacions i, també per crear una comisió de seguiment. Les condicions podrien ser millors, però el poc que s’ha conseguit ha sigut per la pressió de CGT.

-Em pots dir quines eren les opcions de la votació?

Joana: Sí, la gent va votar que si coaccionada, però bé… Tenir a 11 persones d’Ugt pressionant que “tenim sort de tenir feina, bla bla bla…” Doncs al final la gent “cau..” Els resultats foren: sí al 5è torn; no al 5è torn; en blanc.

 -Ha de ser més dificultós gestionar una secció sindical en una situació com l’actual. Quines dificultats trobeu per gestionar el vostre paper com a delegats/es sindicals en aquests moments?

-Joana: Han sigut dies durs, ja que només fa 6 mesos que hi som. Des del minut zero ha sigut una lluita constant, inclòs amb discussions dins de la secció sindical, però sempre acabem trobant la formula per tirar endavant.

-Suposem que la tensió dins l’empresa ha augmentat a causa de l’estat d’alarma. Com gestioneu les crítiques i els elogis que podeu rebre? Són aquestes crítiques constructives o destructives? En quin percentatge són crítiques infundades? Quins són els millors elogis que heu rebut?

-Joana: Les crítiques sincerament encara ens afecten bastant, però comencem a aprendre i a tenir un esquena ven ample (riu). El 50% de les crítiques són infundades i influenciades, pensades per ser destructives, però per sort anem rebent missatges amb elogis i, cada vegada més. 

-Per acabar, quin missatge voleu transmetre als treballadors/es, com a delegats/es sindicals?

-Joana: El nostre missatge és “lluita pels teus drets” i fer veure a la gent que han viscut durant 16 anys sota el monopoli d´una secció sindical que més aviat és patronal.


Relacionat





Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *